De leveringsakte wordt ook wel transportakte genoemd. Elke notaris stelt zelf de inhoud van de leveringsakte samen. Hierdoor is iedere akte weer anders. Nadat de leveringsakte getekend is, is het onroerend goed in volle eigendom van u.
De leveringsakte wordt later bij het kadaster opgeslagen. Het kadaster is een overheidsinstantie die alle percelen inclusief de kenmerken en de eigenaren archiveert in hun register. Dit register is openbaar en kan door iedereen bekeken worden Art. 7:3 BW.
Het is daarom belangrijk dat uw gegevens correct worden vermeldt in de leveringsakte. In de praktijk gebeurd het nog wel eens dat door een notaris incorrecte gegevens in de akte worden gezet. Als dit niet wordt opgemerkt, dan kan dit later bij een eventuele verkoop tot problemen leiden.
De volgende gegevens komen het meest voor in de leveringsakte;
- De kadastrale gegevens van het perceel + de namen
- De titel van de overdracht
- Eventueel de gevolgmachtigde
- De beschikkingsbevoegdheid van u
- De koopovereenkomst inclusief de koopprijs
- Overdrachtsbelasting en vestigings/leveringshandeling
- Volmacht hypothecaire inschrijvingen
- Ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst
- Erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen en/of bijzondere bepalingen
|